Aviatická pouť 2020
Aviatická pouť 2020
Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2020

Aviatická pouť dostala křídla

I přes nepřízeň počasí proběhlo dnes 22. října v Pardubicích oficiální zahájení činnosti Letky Aviatické pouti a křest ultralehké repliky prvoválečného stíhacího dvouplošníku Nieuport 11 UL. Součástí bylo i prvotní seznámení s přípravami jubilejního, třicátého ročníku Aviatické pouti, který se uskuteční 30. a 31. května 2020.

„Aviatická pouť je významnou společenskou událostí Pardubic a Pardubického kraje, která má celorepublikový ohlas a v posledních létech je stabilně zapsána v kalendáři významných evropských airshow. Není divu, vždyť je to letecký den s nejdelší historií v dějinách českého a československého letectví a celý náš organizační tým se rok co rok snaží připravovat pestrý program s řadou novinek, “ říká předseda správní rady Aviatické pouti Ladislav Minařík a pokračuje: „Pro nadcházející jubilejní ročník těch novinek připravujeme hned několik a jednou z nich se stane i letová premiéra ultralehké repliky stíhacího Nieuportu 11 UL, se kterou se bude prezentovat nově založená Letka Aviatické pouti.“

„Myšlenka, aby Aviatická pouť měla i svá letadla, je stará přesně čtvrt století. Jako první jsme si dali za cíl postavit repliku Blériotu XI, se kterým Jan Kašpar přeletěl z Pardubic do Prahy. Stavbu jsme tehdy zadali firmě, která nesplnila zadávací podmínky a stroj nikdy neletěl. To nám velice zkomplikovalo naši činnost a na dlouhá léta nás to odradilo od úvah nad létajícími stroji. Byli jsme rádi, že Blériot můžeme vystavit alespoň staticky. O to více jsem byl potěšen, když Jan Rudzinskyj před časem přišel s nápadem na vznik Letky Aviatické Pouti, “ vzpomíná jeden ze zakladatelů Aviatické pouti Jaroslav Janda.

První letový stroj Letky Aviatické pouti Nieuport 11 UL slavnostně pokřtil předseda správní rady Aviatické pouti Ladislav Minařík.

Dvouplošný Nieuport 11 UL je proti originálním strojům mírně zmenšen tak, aby odpovídal hmotnostním limitům ultralehkých letadel. „Letové prvenství Nieuportu v Letce Aviatické pouti patří tak trochu náhodou, “ říká Jan Rudzinskyj, „původně jsme chtěli realizovat stavbu repliky letounu Rapid druhého slavného pardubického průkopníka Eugena Čiháka, ale při přípravách projektu se naskytla příležitost zakoupit již dokončenou a zalétanou UL repliku Nieuportu, která odpovídala i našim finančním možnostem. Bylo to řešení, s nímž se můžeme letově prezentovat již na jubilejním třicátém ročníku Aviatické pouti, což by v případě Rapidu nebylo z časových důvodů možné. Ale od myšlenky na stavbu Rapidu neupouštíme a zaměříme se na získání finančních prostředků na realizaci stavby. Naším cílem je postupně vytvořit sbírku letadel, která by důstojně připomínala, že Pardubice jsou kolébkou českého letectví a letectví k Pardubicím již téměř sto deset let neodmyslitelně patří, “ dodává člen správní rady AP a vedoucí Letky AP, Jan Rudzinskyj.

V letové ukázce se Nieuport 11 UL z Letky Aviatické pouti premiérově předvede návštěvníkům jubilejního 30. ročníku Aviatické pouti ve dnech 30. a 31. května 2020.

Když se řekne Nieuport

Předlohou ultralehké repliky je slavná francouzská stíhačka Nieuport 11 z období první světové války. Vznikla v roce 1915 jako protiváha tehdy velice úspěšným německým strojům Fokker E-I. Nový Nieuport byl velice obratný a měl velkou stoupavost, proto jej objednalo jak francouzské letectvo, tak britská Royal Naval Air Service. První sériové stroje byly dodány útvarům na samém počátku roku 1916 a brzy dokázaly své kvality v soubojích s německými Fokkery, a to i přesto, že spojenečtí konstruktéři v té době ještě nedokázali vyřešit spolehlivou synchronizaci střelby palubních zbraní okruhem vrtule a Nieuporty byly vyzbrojeny jedním kulometem neseným nad křídlem a střílejícím mimo okruh vrtule. Pro své malé rozměry dostaly Nieuporty od pilotů přezdívku Bébé. Na Nieuportech létalo i několik francouzských es.

Licenčně se stavěly v Itálii a v Carském Rusku, bez licence pak v Holandsku. Původních Nieuportů 11 bylo ve Francii vyprodukováno přibližně 400 kusů, protože již v roce 1916 je ve výrobě nahradil tvarově shodný typ Nieuport 16 poháněný výkonnějším motorem a následně Nieuport 17 vyzbrojený již synchronizovaným kulometem. Stíhací Nieuporty byly ve své době u vojenských pilotů velice oblíbené a někteří z nich na Nieuportech dosáhli i čtyř desítek vítězství.

Na Nieuportech létali i někteří piloti české národnosti, kteří za první světové války bojovali v řadách francouzského letectva. Také byly zařazeny do výzbroje Československých legií v Rusku. Jeden kus Nieuportu 23, což byla vývojová verze původní „Jedenáctky“, létal krátce i v nově vzniklém československém vojenském letectvu. 

 Ultralehkou repliku Nieuportu 11 postavil Petr Svoboda z Brna. Letadlo je proti předloze zmenšeno na osmdesátiprocentní velikost, což bylo dáno hmotnostním omezením platným pro tuto kategorii v době projektování repliky Nieuportu. K pohonu je použit hvězdicový pětiválec Verner Scarlett 5, který replice dává nejen potřebný výkon, ale i krásný zvuk. Vzhledem k malým rozměrům a velké obratnosti vyžaduje pilotáž repliky opravdu zkušeného pilota.

≫ Vytisknout