Aviatická pouť 2019
100 LET ČESKOSLOVENSKÉHO LETECTVA
Aviatická pouť 2019
Header slide Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2019

Olympijský dvouplošník se představí na Aviatické pouti

V letovém programu každé správné airshow se střídají dynamické ukázky s těmi klidnějšími, při nichž divák neobdivuje ani tak výkon leteckých motorů, ale o něco více se může věnovat sledování ladného pohybu létajících aparátů po obloze. Stejně tak tomu bude i ve více než pětihodinovém letovém programu letošní Aviatické pouti, která se uskuteční ve dnech 2. a 3. června na letišti v Pardubicích. 

Mezi ta klidná čísla se jistě zařadí vystoupení trojice legendárních dvouplošníků Bücker, které nám blíže přiblíží Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti. Ten je zároveň velkým příznivcem a pilotem těchto historických skvostů. „Tyto německé dvouplošníky mají svůj původ v polovině třicátých let v Německu a následně se rozšířily do řady států světa. Jistě je zajímavé, že mají i přímou vazbu na československý letecký průmysl, protože již v roce 1936 se firma Tatra ve Studénce stala prvním zahraničním výrobcem produkujícím cvičný typ Bücker 131 v licenční výrobě. Další výroba na našem území probíhala v době protektorátu v podniku Aero a tam následně pokračovala v prvních poválečných létech.

V letové ukázce se předvedou dvě verze cvičných Bückerů. Červený stroj pochází z licenční španělské výroby a je poháněn plochým motorem Lycoming, který dává patřičný výkon k zalétání efektní akrobacie, o jejíž předvedení v podání Miroslava Červenky nebudou diváci Aviatické pouti ochuzeni. Modrý dvouplošník má původ v polské novovýrobě z počátku tohoto tisíciletí a je součástí sbírky Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi. Třetí dvouplošník Bücker se představí na statické ukázce. Bude se jednat o krásně zhotovenou UL repliku poválečného provedení Aero C-104 v originálním vojenském zbarvení. Na pardubické obloze se ve skupině však objeví Bückery tři. Tím třetím se stane akrobatický jednomístný speciál Bücker Bü 133 Jungmeister poháněný hvězdicovým motorem. Právě s akrobatickými Jungmeistery se němečtí piloti zúčastnili leteckých soutěží konaných u příležitosti berlínské olympiády v roce 1936. Olympijské kruhy nese i vystupující stříbrný stroj s poznávací značkou G-BUTX a je zajímavý také tím, že se jedná o jeden z mála zachovalých letuschopných originálních Jungmeisterů z původní německé výroby, který továrnu opustil v roce 1937 a je stále schopný plné akrobacie. Také o ni nebudou návštěvníci Aviatické pouti ochuzeni.“

Pro veřejnost bude pardubické letiště otevřeno ve dnech 2. a 3. června vždy od 8.00 hodin a vedle letových ukázek na ně čeká i bohatý pozemní program s velkým množstvím rozličných aktivit pro děti.

≫ Vytisknout