Aviatická pouť 2019
100 LET ČESKOSLOVENSKÉHO LETECTVA
Aviatická pouť 2019
Header slide Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2019

Neobvyklý stroj míří do Pardubic

Ústředním motivem vizuálu letošního, již dvacátého osmého, ročníku Aviatické pouti je štíhlý stříbrný letoun se zcela nezvyklým vzhledem a švýcarskými znaky. Je to letoun natolik neobvyklý, že mnozí návštěvníci kteří 2. a 3. června 2018 navštíví pardubické letiště, ani netuší, na co se mohou těšit.

Stříbrný letoun, s poněkud záhadným typovým označením EFW C-3605, všem blíže představí Jan Rudzinskyj z organizačního štábu. „Svými proporcemi zaujme dvoumístný letoun C-3605 jistě každého. K jeho výjimečnosti jistě přispívá štíhlý trup s délkou téměř třináct metrů zakončený neobvyklou trojitou svislou ocasní plochou. Historie těchto letadel je vskutku zajímavá. Původní provedení ještě s pístovým motorem vzniklo v neutrálním Švýcarsku na samém sklonku třicátých let jako průzkumný a lehký bitevní letoun. Po roce 1945 byly některé stroje upraveny pro vlek vzdušných terčů používaných při výcviku střelby z letadel i zbraní protiletadlového dělostřelectva. V polovině šedesátých let však byly již jejich motory zastaralé a mnoho let se nevyráběly. Navíc i výkony vlečného stroje neodpovídaly požadavkům doby. Proto bylo rozhodnuto přestavět čtyřicet čtyři kusů na pohon moderním turbovrtulovým motorem. Jeho nižší hmotnost si však vyžádala zastavět ho výrazně více vpřed než těžší pístový motor, tak vznikl tento neobvyklý, štíhlý trup. V podobě vlečných strojů pak letouny C-3605 létaly až do roku 1985, kdy byly z výzbroje vyřazeny. Několik strojů pak zakoupili soukromí provozovatelé, kteří s nimi létají po leteckých dnech. Jeden z nich zavítá ve dnech 2. a 3. června i na letošní Aviatickou pouť. Nebude to sice pardubická premiéra toho typu, neboť jiný exemplář se na AP představil před osmnácti léty, ale určitě to bude velmi pěkné předvedení, doplněné pozemní bojovou ukázkou fiktivního válečného střetnutí.“

≫ Vytisknout