Aviatická pouť 2018
100 LET ČESKOSLOVENSKÉHO LETECTVA
Aviatická pouť 2018
Header slide Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2018

Plzeňský Stinson Relian

Dalším přírůstkem historických strojů z dob 2. sv. války v Čechách se stal v polovině června minulého roku lehký dopravní, spojovací a cvičný hornoplošník americké konstrukce, Stinson AT-19 Reliant. Tento letoun byl zalétán v lednu 1943 u výrobce ve Wayne (stát Michigan). Po dodání Britům, kde obdržel sériové číslo FK817, sloužil v letech 1944-45 u 752. sqaudrony Royal Navy na základně RNAS Piarco na ostrově Trinidad. Poté jej odkoupil za 1 500 USD, jako válečný přebytek, civilní subjekt v USA a do roku 1965 provozoval v Texasu. Po 30leté přestávce došlo k jeho výtečné rekonstrukci, kdy se stroj dostal zpět do původní vojenské podoby a adekvátního zbarvení letecké složky britského námořnictva. Přidal se tak k dalšímu obnovenému Reliantu s obdobnou genezí, provozovaném na letišti St. Paul v Minnesotě. Po odkoupení českým zájemcem došlo k jeho rozebrání, lodní přepravě do Německa a po sestavení a záletu u Hamburku k přeletu na nové působiště, letiště Plzeň-Líně, který uskutečnil Jiří Horák z tamního spolku Classic Trainers. Stinsony Reliant mají na čs. letectví přinejmenším dvě napojení. V druhé polovině třicátých let používalo letecké oddělení firmy Baťa jeden stroj verze SR.6 na letišti v Otrokovicích. V rámci britského RAF vykonávali čs. piloti přidělení u 24. a 510. spojovací squadrony v letech 1940-45 s Relianty verzí SR.8 až SR.10, úlohy přepravy osob po ostrovech.

Jako návštěvník leteckých akcí v ČR nebyl stroj dosud takřka k vidění. V Pardubicích se tak stane pro širší veřejnost poprvé.

≫ Vytisknout