Aviatická pouť 2018
100 LET ČESKOSLOVENSKÉHO LETECTVA
Aviatická pouť 2018
Header slide Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2018

Přiletí prezidentský speciál Douglas DC-6B


    Douglas DC-6B je nepochybně perlou v hangáru číslo 7 u Flying Bulls v Salzburgu. Přestože to nemá vůbec daleko, ukáže se letos v Česku úplně poprvé a to právě na Aviatické pouti v Pardubicích, po boku svého slavného válečného předchůdce Dakoty DC-3.

    

       Tento konkrétní stroj byl vyroben v roce 1958 a ve své pestré minulosti vystřídal několik majitelů- hlav států a celebrit z celého světa. Luxusní interiér, nezaměnitelný design padesátých let a celková impozance neztrácejí obdiv ani dnes, kdy kapacity a výkony největších dopravních letounů jsou i několikanásobně vyšší.

dc6b_jat       DC-6B je se svou pohnutou minulostí ceněnou relikvií všude  na světě. Stroj, který přiletí na Aviatickou pouť sjel z výrobní linky mateřského závodu Douglas v Santa Monice v roce 1958, aby nastoupil službu u jugoslávských státních aerolinií JAT, kde létal pro prezidenta Josipa "BROS" Tita a jeho nejbližší (sám Tito se vyučil v Brněnské zbrojovce, kde získal i přezdívku Bros). V roce 1975 Tito letoun prodal prezidentu Zambie Kenneth Kaudovi, který jej používal jako luxusní dopravák pro osobní potřebu, než skončil opuštěný na letišti v Lusace (tedy ten letoun skončil opuštěný, Kauda jen epizodicky a o mnoho let později).

Foto: Dobový snímek DC-6B z dob jeho  největší slávy, kdy ve službách JAT létal pro prezidenta Jugoslávie Josipa Tita.

      Zde letoun objevil Chris Schutte, manažer malé letecké společnosti z Windhoek v Namibii, společně s dalším strojem tohoto typu. Ve skutečnosti koupil Schutte dva poslední dochované DC-6B a započal s jejich rekonstrukcí. Se vzrůstajícím napětím na hranici s Angolou byl však Schutte nucen jeden stroj prodat a právě tehdy se začala psát jeho novodobá historie, spjatá s Flying Bulls.

     V březnu 2000 se o něm dozvěděl Sigi Angerer, šéfpilot Red Bull, z  leteckého inzertního časopisu a ihned začal jednat o koupi stroje. Již v červenci toho roku odstartoval  tento DC-6B z Windhoek směr Salzburg. Během přeletu, který trval 28 hodin se čtyřmi mezipřistáními, piloti nezaznamenali vážnější problémy. Následující rok byla zahájena kompletní rekonstrukce a po třech letech  opět vzlétl ve stavu, který lze těžko nazvat jinak než perfektním.

dc6__p38

Foto: Douglas DC-6B v současné podobě. V popředí Lockeed P-38 Lightning, který byl hvězdou Aviatické pouti 2009. O Lightningu jé známo, že byl souputníkem Antonie de Saint Exupéryho na jeho posledním letu. Jedna z hypotéz o zkáze stroje a slavného spisovatele tvrdí, že se stal objetí německého stíhače Focke-Wulf 190 (viz foto níže). Autor: Henk Tito

       Letoun DC-6B je registrován v USA jako N996DM a stále fascinuje návštěvníky leteckých show a základny Flying Bulls v Salzburgu. S novými motory, překrásným luxusním interiérem a dodatečnými citlivými dostavbami moderní avioniky je letoun v ještě lepším stavu než v době, kdy opustil svou mateřskou továrnu Douglas před 53 lety.

raimund_riedmann        Letecký skvost Douglas DC-6B do Pardubic přiletí v pátek 3. června v odpoledních hodinách a zůstane do nedělního odpoledne. Během svého pobytu na Aviatické pouti provede dva až čtyři lety. Za řízením budou zkušení piloti Flying Bulls Raimund Riedmann a Frederick Handelmann. Práci těmto dvěma mužům závidí snad všichni piloti na světě- budoucí, současní i bývalí. Sedlají totiž všechny stroje ze sbírky Flying Bulls a tak není výjimkou, že během jediného dne usednou za řízení stíhačky z druhé světové války, cvičného proudového Alpha Jetu, akrobatického speciálu a ultramoderního bizjetu Dassault Falcon 900.     

    Foto nahoře: Pilot Raimund Riedmann v kokpitu Focke-Wulfu 190 D-FMFW, na kterém prováděl zkušební lety poté, co v dílnách Achima a Elmara Meierových v Bremgartenu prošel důkladnou rekonstrukcí. Tento snímek dokumentuje i jinou souvislost s letošní Aviatickou poutí. O ní ale napíšeme později. Raimund Riedmann je mimochodem patrně jediný pilot na světě, který létá jak P-38 Lightning tak Focke-Wulf 190. Má snad proto blíže k Malému princi než my ostatní?    

Text: Richard Santus
Foto: Flying Bulls a Meiermotors.com

≫ Vytisknout