Aviatická pouť 2018
100 LET ČESKOSLOVENSKÉHO LETECTVA
Aviatická pouť 2018
Header slide Header slide Header slide Header slide
Remaining time to the Airshow 2018

VINTAGE TRAIN AND AIRPORT EXPRESS ALL THE WAY THERE

TRANSLATION IS NOT AVAILABLE
         České dráhy, a.s., se při letošním 23. ročníku Aviatické pouti již po třetí stávají oficiálním dopravcem akce. Trvalá spolupráce s organizátory Aviatické pouti se tak stává závazkem k neustálému zlepšování služeb pro návštěvníky, zejména s ohledem na rostoucí počet přepravených osob v rámci konání akce.
        Osvědčenou formou spolupráce je zajištění kyvadlové dopravy návštěvníků mezi železniční zastávkou Pardubice závodiště na trati č. 238 Pardubice – Havlíčkův Brod a zastávkou nazvanou Pardubice letiště, ležící na samém konci vojenské železniční vlečky. V letošním roce bude na vlečce nasazena souprava dvou motorových a dvou přípojných osobních vozů s celkovou kapacitou 214 míst k sezení a minimálně 200 míst k stání. Nasazením této soupravy bude dosaženo maximální přepravní kapacity, kterou lze na této dráze s ohledem na její technické parametry nabídnout.
       Milovníci nostalgie se zajisté zeptají, kde je jejich oblíbený vlak složený ze dvou Hurvínků – motorových vozů řady M 131 Pardubického spolku historie železniční dopravy, na který jsou z minulých ročníků Aviatické pouti zvyklí. Potěšující zprávou je, že tito veteráni budou i letos hrát při zajištění dopravy návštěvníků pouti významnou roli. Bude jim svěřeno zajištění návozu/odvozu účastníků mezi pardubickým hlavním nádražím a zastávkou Pardubice závodiště, kde bude přestup na „letištní expres“. V této úloze jim vypomohou také o dvě generace mladší Regionovy, čímž se nabídka vlakového spojení na letiště stane více než dostatečnou.
       Kyvadlové dopravy na letiště mohou s výhodou využít i motoristé. Po zaparkování vašeho automobilu na plochách vyhrazených organizátory akce přijďte se svojí rodinou a s přáteli na železniční zastávku Pardubice závodiště a počkejte na odjezd nejbližší soupravy „letištního expresu“.

Doprava ve všech uvedených posilových a zvláštních vlacích je pro držitele platné vstupenky na Aviatickou pouť zdarma. Ti kdo při nástupu do vlaku vstupenku mít nebudou si ji budou moci u našeho doprovodného personálu zakoupit.

motoracekMotoráček M131.1133 na zastávce Pardubice- závodiště odváží návštěvníky Aviatické pouti 2012 přímo na letiště. Vstupenky na Aviatickou pouť slouží zároveň jako jízdenky na tomto spoji i na spoji Pardubice hlavní nádraží- Pardubice závodiště. Pokud někdo nemá vstupenku z předprodeje může si ji zakoupit přímo na zastávce Pardubice-závodiště (prodejní místo v popředí) nebo u průvodčích.

        Návštěvníci Aviatické pouti tak budou moci ve dnech 1. a 2. června zažít, vedle prvotřídních ukázek z bohatého letového programu, i nostalgické pocity spojené s cestováním historickým vlakem. Zároveň jistě ocení nadšení a zručnost členů Pardubického spolku historie železniční dopravy. Hlavní výhodou vlakové dopravy na Aviatickou pouť obecně je skutečnost, že  se návštěvníci dostanou pohodlně přímo do areálu letiště a vyhnou se případným dopravním komplikacím v silničním provozu.

O VLACÍCH

Motorové vozy řady M 131 – návštěvníci Aviatické pouti se zde mohou seznámit se dvěma exempláři této řady. Jedná se o motorový vůz M 131.1133 přezdívaný železničními nadšenci „Nataša“. Byl vyroben v roce 1949 v Tatře Kpořivnice. Svoji životní pouť vykonal na tratích Východních Čech – na Letohradsku a Královéhradecku, aby skončil jako posunovací vůz na vlečce Agrochemického podniku v Sadové, kde sloužil až do roku 1993. Po té byl vrácen zpět pod křídla Českých drah, kde byl za nemalého úsilí nadšenců opraven, aby mohl od roku 1995 opět vozit cestující.

Druhým vozem této řady je motorový vůz M 131.1228 „Karel“ vyrobený Vagonkou Studénka v roce 1951. Celou svoji aktivní kariéru ve veřejné dopravě odsloužil v depu Trutnov. Mezi lety 1982 až 1992 pak sloužil na několika vlečkách ve Východních Čechách jako vozidlo pro posun s nákladními vagóny. Do služeb drážní nostalgie byl zařazen v roce 1992 po mnoha stovkách hodin věnovaných jeho opravě a renovaci.

Vůz BDlm „Mirek“ doplňuje maše motorové vozy do ucelené soupravy. Jedná se z pohledu železniční historie o unikátní vůz, jelikož jako jediný v Čechách (ale i na Slovensku) má ve funkčním stavu dochovaný původní systém teplovodního vytápění firmy Friedman. Zbývá dodat, že rokem výroby tohoto vozu je rok 1955. Do dnešní podoby byl opraven a zrenovován v roce 1993.

Tato tři vozidla jsou provozována Pardubickým spolkem historie železniční dopravy, který krom zajišťování jízd historických motorových vlaků, péče o historická vozidla a jejich renovaci vykonává též záslužnou badatelskou a muzejní činnost. Více na www.pshzd.cz.

Motorové vozy řady 810 (dříve M 152.0) – v minulosti masívně  rozšířené vozidlo na takřka všech regionálních tratích v Čechách a na Slovensku. Jeho sériová výroba začala v roce 1975 a jednalo se o přímé následovníky motorových vozů M 131. Tyto motorové vozy, poháněné motorem značky LIAZ, byly v případech potřeby provozovány se vzhledově unifikovanými přípojnými vozy, dříve podle jejich označení přezdívanými „bafík“. V současnosti je již tato řada vozidel na ústupu, i když na řadě tratí s menším počtem přepravovaných cestujících jde stále o nenahraditelné vozidlo.

Motorové jednotky řady 814 Regionova – vozidlo dominující řadě regionálních tratí v ČR není třeba blíže představovat. Vzniklo rekonstrukcí motorových vozů řady 810 a přípojných vozů do ucelené motorové jednotky složené z motorového a řídícího vozu. Interiér je osazen polstrovanými sedadly s opěrkami hlavy. V řídícím voze je v duchu moderních trendů a požadavků na veřejnou dopravu zřízen nízkopodlažní nástupní prostor pro bezbariérovou přepravu a také prostorné WC využitelné i cestujícími na invalidním vozíku.

≫ Print