Aviatická pouť 2018
Aviatická pouť 2018
Header slide Header slide Header slide Header slide
Remaining time to the Airshow 2018

WILL BE SEEN IN PARDUBICE

TRANSLATION IS NOT AVAILABLE      
       Je přirozenou snahou organizátorů dostat do Pardubic letadla, která mají s místním letištěm přímou historickou souvislost. Pozvání na letošní Aviatickou pouť již přijal Will Greenwood s německým kurýrním letounem Bucker 181. Jeho stroj létá v markingu, který během druhé světové války nesl skutečný Buecker 181 pilotní školy FFS(A/B) 32 německé Luftwaffe, provozovaný na letišti Pardubice s kódovými písmeny TP+WX. Z fotografie je dobře patrná reprodukce bílého koně, který Němci jako symbol jednotky používali i během války, což je z dnešního pohledu pozoruhodné.
         Protože se jedná o pomalu letící stroj, určený zejména k leteckému výcviku a kurýrním účelům, bude jeho cesta z domovské Anglie podobně náročná a zdlouhavá jako let Fieseleru Storch, se kterým Dirk Bende zářil na loňské pouti, kde vystupoval po boku francouzského Morane 406 a Hawk 75 ve scéně "Francie 1940". Start z hrabství Sussex za kanálem La Manche je naplánován na čtvrtek 31.5.2012 a přílet do Pardubic v odpoledních hodinách následující den. Přejme si tedy, aby nám počasí nebo případná závada nezkazily zážitek, abychom tento skvostný stroj po sedmdesáti letech opět viděli létat na pardubickém nebi.

       Po německé Luftwaffe a krátkém "znovupůsobení" Východočeského aeroklubu se letiště Pardubice stává domovem letadel ČSLA a později letectva AČR. Vzpomeňme alespoň některé stěžejní typy, které dodnes létají, ať už v armádách nebo soukromých sbírkách leteckých nadšenců, a mají tudíž potenciál se v Pardubicích znovu objevit:

    Mig-21 (vlevo) a Su-25 (vpravo) Bulharského letectva. Oba typy dosloužily na letišti Pardubice u 4. a 47. stíhacího (průzkumného) leteckého pluku respektive 30. bitevního leteckého pluku. Siluety tak známé nejen odborníkům, ale také starousedlíkům sídliště Dukla a obcí Nemošice, Staré Čivice, městské části Svítkov a všem dalším, kteří "cvrkot" letiště pozorovali v jeho nejslavnějších dobách.

        Mig-15 ze sbírky Fundacja "Polskie Orły" (foto nahoře, autor Miloš Jenčík) je, dalo by se říci, pravidelným návštěvníkem Aviatických poutí od roku 2010. Patnáctky sloužily v Pardubicích od roku 1954 do roku 1967, kdy byl zrušen 18. sbolp. Stroj na fotografii je Mig-15 UTI vyráběný licenčně v Polsku pod označením Lim-2, nyní s civilním označením SP-YNZ v původních barvách vojenského letectva. Vyroben byl v roce 1953 a prošel službou u následujících útvarů: 21. Pułk Lotnictwa Rozpoznania Taktycznego w Powidzu, 29. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego w Ornecie, 41. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego w Malborku, 61. Lotniczy Pułku Szkolno-Bojowym w Nowym Mieście nad Pilicą (později Biała Podlaska), kde dne 30. listopadu 1984 provedl svůj poslední let před znovuuvedením do provozu na jaře roku 2010.
         I letos se návštěvníci Aviatické pouti mohou těšit na znamenitou letovou ukázku této "patnáctky" a to v bloku "Století vzdušných soubojů", kde svede simulovaný duel se spojeneckým rivalem z korejské války, letounem Hawker Sea Fury (foto dole). S tím přiletí pilot Frederic Akary z asociace Mistral Warbirds z francouzského Avignonu. Ve scéně z korejského konfliktu se objeví také jedno malé-velké překvapení, notoricky známý a neodmyslitelný atribut seriálu M.A.S.H.
Richard Santus

≫ Print