Aviatická pouť 2017
Aviatická pouť 2017
Header slide Header slide Header slide Header slide
Remaining time to the Airshow 2017

Programme updates

         Pořadatelům velmi záleží na tom, aby se návštěvníci včas dozvěděli o případných změnách v letovém programu- pokud jsou známy s dostatečným předstihem. Změny na poslední chvíli- např. nepřízeň počasí nebo technická závada, které mohou způsobit den před datem konání to, že vystupující letadlo vůbec nepřiletí ze své domovské základny, se nedají předvídat a proto dané letadlo již zpravidla nelze nahradit jiným kusem nebo typem. V těchto dnech došlo k několika úpravám v letovém programu a to z ryze technických důvodů:
        Ani jeden z Focke Wulfů 190, s jejichž provozovateli bylo jednáno o účasti na letošní Aviatické pouti, není bohužel technicky způsobilý k veřejným ukázkám ani k přeletu z domovské základny. Jedná se o  stroje registrované v Německu jako D-FWJS z dílny Flugwerk Clause Collinga a D-FMFW uvedeným do letuschopného stavu bratry Meierovými z Bremgartenu. Protože je však německá stíhačka velice důležitá pro režijní záměr scény z vylodění v Normandii bylo vyvinuto maximální úsilí k získání adekvátní náhrady. Nakonec se podařilo vyjednat účast Messerschmittu 109 (Hispano  HA-1112) od Aircraft Restoration Company z Duxfordu. Přiletí společně z Curtissem Hawk 75, se kterým sdílí  slavné mateřské letiště, v pátek 3.června v odpoledních hodinách. Inu, ve dvou se to lépe táhne a to bez ohledu na to jakou kokardu má zrovna ten který letoun namalovanou na chvostu. 

me-109me109ex

         Stroj ve vlastnictví Historic Flying Ltd. donedávna létal v barvách Hauptmanna Wernera Schroera jako Bf 109G-2/trop ‘červená 1’ (viz foto nahoře), se kterým tento pilot sloužil na řeckém ostrově Rhodos počátkem roku 1943 (Michal Krsek, foto vlevo). Současný nátěr je zajímavý tím, že připomíná "žlutou desítku" z  klasického filmu The Battle of Britain. Filmovou kariéru však má i letoun samotný- blýskl se ve snímku  ‘Valkyrie’ s Tomem Cruisem (Jacky Billaud, foto vpravo).

clifford_spinkMesserschmitt 109 na letošní Aviatické pouti předvede známý display pilot Air Marshal Clifford Rodney Spink. Na fotografii vlevo je C. Spink zachycen koncem srpna 1996, kdy do Pardubic přelétl jeden ze Spitfirů, které se účastnily akce „Spitfire Meet“. O dva roky později zde sám se Spitfirem IX vystupoval.

 

 

 

 

           Z důvodu nebývalého nedostatku finančních prostředků v resortních rozpočtech se letošní Aviatické pouti nezúčastní ani jedno armádní letectvo ze zahraničí. Pořadatelé do poslední chvíle spoléhali na Letectvo Slovenské republiky, které vloni předvedlo působivé vystoupení Migu-29 jak v sóle tak v úchvatné formaci proudových letounů československých letců, avšak ani tam není situace příznivá a to navzdory krátké přeletové vzdálenosti a touhy slovenských letců a jejich nejbližších nadřízených zúčastnit se i letos.

mig_29
Vzpomínka na vzácnou formaci ze dne 4. června 2010, kdy v předvečer Aviatické pouti letěla slovenská Mig-29 po boku Gripenu českého letectva a Hurricanu z Historic Aircraft Collection. Tento snímek je mnoha odborníky hodnocen jako vůbec nejhezčí foto tohoto stroje ve službách Armády SR a poprávu náleží do zlatého rámu nebo prestižního leteckého kalendáře. Pořadatelé plánují podobnou fotoformaci i letos a to v pátek 3.června 2011 ve večerních hodinách. Zatím není jisté, které letouny se společného fotografování ve vzduchu zúčastní, ale v úvahu přichází opět Gripen po boku L-159, Migu-15 a Moranu 406.

mi-171Naproti tomu Letectvo Armády České republiky se účastní téměř se všemi stroji ve svých službách. V posledních dnech byla potvrzena také účast víceúčelového vrtulníku Mi-171 ze základny Přerov (viz foto vpravo), který v letové ukázce obohatí vojenský podzvukový blok v čase 12:20 až 13:00 hod.

 
           Pořadatelé usilují o zachování prestiže Aviatické pouti a proto svým návštěvníkům i sami sobě dopřejí další bonus: K již tak hvězdně obsazené scéně z vylodění v Normadii přibude další vzcáný pták, a to německý kurýrní letoun z II. světové války Messerchmit Bf-108 Taifun. Nebude se jednat o premiéru tohoto typu v Pardubicích, ale návaznost na předchozí návštěvy Taifunu od Lufthansa Stiftung (2005) a Nord 1100 z  La Ferté (2010), který pochází z poválečné produkce těchto letounů ve Francii. Stroj, který letos do Pardubic přiletí, je registrován v Anglii jako G-ETME ("get me" by mohlo ve volném překladu znamenat "sundej mě") a je kombinací poválečné francouzské výroby a původních komponentů z let 1942-44. Tvary Taifunu jednoznačně prozrazují jeho původ v konstrukční kanceláři Willyho Messerschmitta a skutečnost, že se v Pardubicích objeví po boku "plnokrevníka" Me-109 nabízí možnost srovnání jaká tu ještě nebyla. Kdo by to před pár lety řekl...

g-etme005

me108_original

Jedna z minulých barevných předloh Taifunu G-ETME. V pouštní kamufláži a s vojenským označením KG+EM sloužil původní stroj jako jeden ze dvou tohoto typu u  Sonderkommando Blaich v Severní Africe na jaře roku 1942

 

≫ Print