Aviatická pouť 2018
100 LET ČESKOSLOVENSKÉHO LETECTVA
Aviatická pouť 2018
Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2018

Baťova Electra přiletí, Gripen zůstane doma

Světovou veřejnou premiéru budou mít možnost uvidět návštěvníci Aviatické pouti, kteří se ve dnech 6. a 7. června vydají na pardubické letiště. Poprvé se na leteckém dnu představí cenný historický letoun Lockheed L-10A Electra.

„Minulý týden ve čtvrtek se tento unikátní historický dopravní letoun vrátil po více než tři čtvrtě století na české letiště. V roce 2009 jej zakoupila společnost Letecké Muzeum Točná ve Spojených státech. Po náročné renovaci získal původní zbarvení a s českou posádkou se vydal na dlouhou cestu přes oceán. Cesta, s patnácti zastávkami, byla důstojně zakončena na letišti Točná. Electra je pro Čechy zajímavá tím, že se jedná přímo o stroj používaný v létech 1937 až 1939 továrníkem J. A. Baťou, “ přibližuje horkou novinku Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti.

Přílet tohoto historického stroje je pro organizátory velkým potěšením také proto, že v roce 1993 na Aviatickou pouť zavítal osobně Tomáš Baťa, vítěz Kašparova memoriálu z roku 1937.

Naopak méně potěšující informaci získali organizátoři od vojáků. Z důvodu přípravy na srpnovou misi pěti Gripenů na Islandu se programu nezúčastní Gripen v sólové ukázce. Tento nejmodernější typ našeho letectva se představí alespoň v  průletu zahajujícím vojenský blok. Do průletu je přislíbena dvojice Gripenů doprovázející dopravní letoun Jak-40. V tomto případě se bude jednat také o premiéru, protože v obdobné sestavě vojáci před veřejností ještě neletěli.

Více informací o aktualitách z připravovaného programu lze získat na stránkách www.aviatickapout.cz

Více info o Elektře:

Lockheed 10A Electra poprvé vzlétl v roce 1934. Šlo o první dvoumotorovou a celokovovou konstrukci společnosti Lockheed se sídlem v kalifornském Burbanku. Na vývoji letounu se podílel i mladý konstruktér Clarence „Kelly“ Johnson, který později vedl známou konstrukční kancelář Skunk Works.

Ve druhé polovině třicátých let si Lockheed 10 objednala řada světových aerolinek (KLM, Qantas, LOT, British Airways), ale i soukromých provozovatelů, kteří letoun s kapacitou 10 cestujících používali jako stroj pro přepravu svých manažerů. Vroce 1936 zakoupila první letoun Lockheed Electra i zlínská společnost Baťa s cílem použít ho k obchodně-propagační cestě kolem světa.

Na cestu odstartoval letoun poznávací značky OK-CTA dne 6. ledna 1937 s ředitelem společnosti J. A. Baťou na palubě. Trať letu vedla přes severní Afriku, blízký a střední Východ, Indii, Thajsko, Malajsii a Indonésii do Hong-Kongu. Pacifik překonala Electra na palubě lodi do San Francisca. VChicagu byl letoun OK-CTA vážně poškozen při nouzovém přistání ve špatném počasí. J. A. Baťa rozhodl o okamžitém zakoupení náhradního letounu – OK-CTB. Na jeho palubě cestu kolem světa dokončil a 1. května 1937 přistál na letišti v Otrokovicích, kde ho vítaly tisíce občanů Zlína.

Letoun OK-CTB (výrobní číslo 1091) sloužil u leteckého oddělení firmy Baťa do března 1939. Ráno 11.3.1939, jen několik dnů před německou okupací ČSR, letoun naposledy vzlétl z československé půdy na cestu přes Polsko a Francii do Londýna. V roce 1940 byl prodán kanadskému královskému letectvu RCAF, kde v době druhé světové války létal jako cvičný a transportní letoun.

Po válce letoun vystřídal několik soukromých majitelů než ho vroce 2010 získalo do sbírky Letecké muzeum Točná. Po čtyřleté rekonstrukci v USA byl v květnu 2015 přelétnut skupinou českých pilotů z amerického Kansasu přes Kanadu, Grónsko a Island do Prahy.

Letoun OK-CTB pilotovalo několik letců, kteří se později zapojili v uniformě RAF do boje proti nacistickému Německu. Baťův šéfpilot Jan Šerhant, který s letounem dokončil cestu kolem světa v roce 1937, bojoval u 68. noční stíhací perutě a v roce 1942 sestřelil německý bombardér Dornier 217.

Lockheed 10A Electra

Rozpětí: 16,8 metru
Délka: 11,8 metru
Vzletová hmotnost: 4760 kg
Motory: 2x Pratt & Whitney R-985 o výkonu 450 hp Nejvyšší cestovní rychlost: 305 km/h

Dolet: 1150 km

www.tocna.cz

 

≫ Vytisknout