Aviatická pouť 2018
100 LET ČESKOSLOVENSKÉHO LETECTVA
Aviatická pouť 2018
Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2018

VYHLÍDKOVÉ LETY V M. A. S. H. VRTULNÍKU

                                                            bt_objednat

Aviatická pouť 2014 nabízí návštěvníkům zcela vyjímečnou možnost proletět se v klasickém vrtulníku Bell 47. Tento nestor rotorového létání vznikl již za druhé světové války a do povědomí široké veřejnosti se nesmazatelně zapsal jako transportér raněných spojeneckých vojáků z období  korejské války a to převážně díky seriálu M. A. S. H. Bell 47 si také zahrál ve filmu Whirlybirds a australském dobrodružném seriálu Skippy (foto dole i s legendárním klokanem na palubě) . NASA měla během programu Apollo množství vrtulníků Bell 47, které astronauté využívali jako simulátory pro lunární přistávací modul . Celkem bylo vyrobeno úctyhodné množství 5600 kusů Bell 47 všech verzí.

real_mash_1950        Foto: Dobový snímek z roku 1950 zobrazuje skutečné zdravotníky M. A. S. H. před Bellem 47

jana_bell_47

       NAŠI A BELL 47 . Již v prosinci 1947, tedy dávno před korejským konfliktem,   byl vyslán pilot podniku Avia, pan Karel Janča,   do Švédska, aby se zde zaučil na vrtulnících Sikorski a Bell. Janča zde rovněž létal kapotované předchůdce "bubliny" se čtyřmi podvozkovými nohami. Karel Janča byl pilotem z první republiky a sloužil převážně u LP 3 na Slovensku. Poté nastoupil k fy. Avia do Letňan, kde působil jako zalétávač i v době války. Za pražského květnového povstání vzlétl s Aradem 396, opatřeným čs. znaky nad Prahu s kolegou J. Krausem. Janča patřil k průkopnickým pilotům vrtulníků v ČSR, létal např. i kořistní dvourotorový Fa 223 (VR-1) a první konstrukce Ing. Šlechty.  Během kalibrace radiolokátorů se Šlechtův vrtulník XE-II (OK-FYA), dne 16. 5. 1952 zřítil na letišti v Chrudimi. V jeho troskách zahynul i Karel Janča - první český pilot Bellu 47.

Foto: Prosinec 1947- Karel Janča se zdraví před cvičným letem na "47" s bublinou se svým švédským instruktorem.

Autor: Zdeněk Hurt, foto- archív autora

 

skippy

     První modely Bell 47 měly otevřenou nebo plechovou kabinu. Pro nejběžnější model 47G, představený v roce 1953, je typický „bublinový“ kryt kabiny, nekrytý svařovaný ocasní nosník a sedlové palivové nádrže. Pozdější modely, 47H a 47J Ranger, již měly řádně krytou kabinu a samonosný ocasní nosník. Pro pohon se používaly motory s protiběžnými písty značky Franklin nebo Lycoming o výkonu 150 až 230 kW. Ve vrtulníku byly dvě až čtyři sedadla. Vojenská verze Sioux byla často vybavena evakuačními nosiči umístěnými na každé lyžině. Tyto nosiče byly ještě vybaveny kryty z plexiskla, aby chránily pacienty před větrem.

dieter

     Na Aviatické pouti bude Bell 47G nejen provádět vyhlídkové lety, ale po oba dny vystoupí v programu společně s několika dalšími stroji z padesátých let, které se v té době utkávaly v korejském konfliktu. Pilotem bude zkušený veterán Luftwaffe Dieter Verbarg, který má ze sebou službu mimo jiné na letounech F-104 Starfighter a vrtulnících Sikorski UH-1 Huey (D. Verbarg na fotografii vlevo, autor Erich Pfeiffer)

      Cena vyhlídkového letu na vrtulníku Bell 47 je 1750,- Kč pro osobu na deset minut (na palubě celkem 2 osoby plus pilot). Z důvodu omezené kapacity bude k dostání pouze omezený počet letenek a to výhradně v  předprodeji . Provoz vyhlídkových letů na Bellu 47 bude probíhat v sobotu 31.května a v neděli 1. června i během hlavního programu. Nenechte si ujít vyjímečný zážitek z absolutního výhledu prosklenou kopulí, který jinak zažijete snad jen v  horkovzdušném balónu .

 

≫ Vytisknout