Aviatická pouť 2018
100 LET ČESKOSLOVENSKÉHO LETECTVA
Aviatická pouť 2018
Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2018

MESSERSCHMITTY V OPERACI BARBAROSSA

       Zahájením operace Barbarossa 22. června 1941 začalo nejtěžší tažení války. Už první den útoku na Sovětský svaz přinesl Němcům závratný úspěch. Ve vzdušných soubojích se o něj nejvíce zasloužily legendárdní Messerschmitty 109, bezpochyby nejslavnější stíhací letouny Luftwaffe. Byly vyráběny do konce války a celkem bylo postaveno kolem 33 000 exemplářů. Tento stroj zaujímá čestné místo v historii rozvoje letecké techniky, neboť byl jedním z prvních celokovových jednomístných dolnoplošných stíhacích letounů a stal se inspirací pro řadu dalších konstrukcí své doby. 
        Při ztrátě 35 vlastních byly první den operace Barbarossa sestřeleny více než 322 sovětské letouny, dalších 1 489 strojů bylo zničeno na zemi. Werner Mölders sestřelil čtyři letouny protivníka a za své úspěchy obdržel Meče k Rytířskému kříži s dubovými ratolestmi. Čtyř vítězství dosáhl 22. června 1941 také Feldwebel Heinrich Höfemeier z I./JG 51. Dvacáté páté vítězství získal sestřelem stíhačky I-16 velitel JG 27 Major Wolfgang Schellmann. Jeho Bf 109 E však poškodily trosky vybuchujícího sovětského letounu, takže byl nucen nad sovětským územím vyskočit na padáku. Byl zajat a o dva dny později zastřelen NKVD. Hauptmann Heinz Bretnütz z II./JG 53 sestřelil bombardér (37 sestřel), ale při nouzovém přistání byl tak vážně zraněn, že zemřel o pět dní později. Během prvního týdne bojů Luftwaffe při ztrátě 179 strojů sestřelila nebo zničila na zemi 4 990 letounů protivníka.

moldersMěsíce červenec a srpen přinesly německým letcům další úspěchy. 15. července dosáhl Werner Mölders (na fotografii vlevo), jako první pilot v dějinách, stého vítězství ve vzdušném souboji.

       30. srpna nahlásila JG 3 svůj 1000. sestřel v ruském tažení, během 48 hodinovvch bojů při obraně pontonového mostu na Dněpru u Rostova ve dnech 31. srpna až 1. září sestřelila JG 51 celkem 77 sovětských bombardérů. Úspěchy však byly doprovázeny také ztrátami. Dne 3. září 1941 byl Oberleutnant Kurt Sochatzky z III./JG 3 nucen po sestřelení letounu II-2 (bylo to jeho 38. vítězství) přistát na nepřátelské straně fronty, kde padl do zajetí. S nástupem ruské zimy aktivita stíhaček Luftwaffe prudce poklesla. V důsledku přesunutí letišť daleko do vnitrozemí Sovětského svazu se také objevovaly problémy se zásobováním náhradními díly, palivem a střelivem.

      V Československu bylo po skončení války smontováno z nalezených dílů a konstrukčních celků několik Bf 109. Byly to dva dvoumístné letouny Bf 109 G-12 a stroje verzí G a K (21 kus) označované nejprve Avia C-10 a později, od srpna 1947 Avia S-99. Po vyčerpání zásob motorů DB 605 se začaly vyrábět upravené letouny poháněné podstatně slabšími motory Junkers Jumo 211 F o výkonu 937 kW (1 275 k). Leteckým jednotkám československé armády byly tyto upravené stroje dodávány od 2. února 1948 pod označením Avia S-199. Nové letouny měly velmi slabé výkony, jejich motory se často zastavovaly, do pilotní kabiny pronikaly výfukové plyny, nezřídka docházelo k zablokování kol hlavního podvozku. Piloti je proto nazvali nepříliš lichotivou přezdívkou Mezek. Část těchto strojů byla prodána do Izraele, kde jimi byla vyzbrojena první stíhací peruť izraelského letectva. Tato perut', označená číslem 101, se v roce 1948 účastnila bojů s Egyptem.
avia_s_99Foto nahoře: Letouny Avia S-99 z výzbroje poválečného československého letectva.
Foto dole: Messerchmitt 109, vyrobený licenčně ve Španělsku pod označením HA-1112 "Buchón", ze sbírky Air Fighter Academy Zirchow, který se předvede na Aviatické pouti v Pardubicích. Fotografie byla pořízena během slavné Aviatické pouti 2010, kdy stroj vystupoval v simulovaném vzdušném souboji s britským Hawkerem Hurricane, úchvatně pilotován vynikajícím show pilotem Charlie Brownem. Tento muž se stejným letounem přiletí do Pardubic i letos, aby se, v rekonstrukcích leteckých bitev východní fronty, postavil strojům sovětské provenience (foto M. Jenčík).

messerschmitt       Počátkem roku 1942 uzavřelo španělské ministerstvo letectví s Říšským ministerstvem letectví smlouvu o licenční výrobě Messerschmittů Bf 109 G v závodech Hispano Aviacion v Seville. Ještě téhož roku Němci do Španělska dodali celkem 25 draků letounů Bf 109 G-2 (bez výzbroje a výstroje). Prototyp španělské verze HA-1109-JIL poháněný motorem Hispano-Suiza 12 Z 89 o maximálním výkonu 994 kW (1 350 k) a vybavený vrtulí VDM byl zalétán 2. března 1945. Dne 10. července 1947 došlo k zalétání letounu Bf 109 G-2 poháněného motorem HS 12 Z 89 a vybaveného švýcarskou vrtulí Escher-Wyss. Byl to první z celkem 25 draků dodaných do Španělska. Ostatní byly dokončeny v průběhu následujících 18 měsíců. Prototyp varianty HA-1109-K1L poháněné francouzským motorem Hispano-Suiza 12 Z 17 a vybavené vrtulí de Havilland Hydromatic PD-63-335-1 byl zalétán v květnu 1951. Sériová výroba této varianty byla zahájena v roce 1952. V roce 1953 byly postaveny dva dvoumístné HA-1110-KIL.
      V následujícím roce bylo rozhodnuto, že dosud používané motory Hispano-Suiza budou nahrazeny motory Rolls-Royce Merlin. Letouny s motorem Merlin 500-45 o vzletovém výkonu 1 184 kW (1 610 k) se označovaly HA-1112-MIL. Dosahovaly maximální rychlosti 674 km/h ve výšce 4000 m a byly neoficiálně nazývány Buchón (druh holuba, který se hojně vyskytuje v okolí Sevilly). HA-1112-MIL zůstaly ve výzbroji Ejercito del Aire do roku 1967.

Ironií osudu tak došlo k tomu, že kariéra Messerschmittu Bf 109 skončila ve stejné zemi, ve které, před 31 lety během občanské války, začala v řadách legie Kondor vyslané z "Reichu" na pomoc generálu Francovi.

≫ Vytisknout