Aviatická pouť 2017
Aviatická pouť 2017
Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2017

KONEČNĚ AVIA B-534

       Přestože letouny Avia B-534 tvořily základ stíhacího letectva předválečného Československa nedochoval se do současnosti ani jeden jediný kus na celém světě. Rovněž tak exponát vystavený v leteckém muzeu Praha Kbely je pouze rekonstrukcí podle původních výkresů, vzniklou s použitím zachovaných dílů, především podstatné části příhradové konstrukce trupu.

      S takovou situací se nehodlal smířit dopravní pilot Stanislav Fiala, který se před lety rozhodl oživit tuto legendu ve zmenšeném měřítku tak, aby bylo možné výslednou repliku provozovat v kategorii ultralehkých letadel. Jeho Avia B-534 je o 30% menší a 1710 kilogramů lehčí než originál. Místo původního motoru Hispano Suiza (Avia) o výkonu přes 800 koní ji pohání 10x slabší čtyřválec Walter Minor a ve výbavě samozřejmě chybí čtyři kulomety vz. 30 ráže 7,92 mm. Fotografie letos dostavěné ultralehké B-534ky však prozrazuje, že prioritou stavitele bylo zachovat ladné proporce navržené ve třicátých letech konstruktérem Avie Františkem Novotným.

        Certifikace "malé" Avie byla dokončena teprve v listopadu 2012, proto její první sezónou bude až rok 2013 a jednou z prvních akcí, kde se představí veřejnosti v letových ukázkách, bude Aviatická pouť. Zde, po boku jiných skvostných strojů té doby, dokonale zapadne do jednoho z hlavních témat, kterým je Československý letecký průmysl mezi světovými válkami.

avia_b_534_iv_verze_c

Zbrusu nové Avie B-534 poslední, čtvrté série seřazené na továrním dvoře firmy Avia v Praze Letňanech roku 1937, připravené k převzetí jednotkami Československého letectva.

≫ Vytisknout