Aviatická pouť 2018
Aviatická pouť 2018
Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2018

AVENGER POSÍLÍ SCÉNU Z TICHOMOŘÍ

Dalším skvostným strojem, který se na Aviatické pouti 2012 objeví v ději nazvaném TORA! TORA! TORA! z Tichomoří roku 1941, bude torpédový, námořní bombardér Grumman Avenger. Z La Ferté Alais s ním přiletí již v neděli 27. dubna 2012 Charles Trachsel a v dymanické ukázce jej předvedou Laurent Calame a Daniel Koblet, kterého si stálí návštevníci jistě pamatují z loňska, kdy v Pardubicích bravurně piotoval svůj Morane-Saulnier Ms.406.

avenger_french1Avenger HB-RDG v aktuálním poválečném zbarvení francouzského námořnictva. Na Aviatickou pouť přiletí už ve svém staronovém "americkém kabátě" z válečného Pacifiku.

       Není žádným tajemstvím, že Avenger jsme již na pardubickém letišti přivítali v roce 1999. Šlo o jeden ze dvou dlouhodobě v Evropě provozovaných exemplářů, a to stroj z majetku Didiera Chable (F-AZJA) z francouzského Melunu. Letos přilétá ten druhý, který jako TBM-3R obdrželo US Navy 17. 5. 1945 pod číslem 45-3319. Po uskladnění byl letoun odkoupen do civilního sektoru a v USA jej v letech 1958 – 1981 provozovaly tři subjekty ve státech Nevada a Kalifornie pod značkou N3966A. Poté se ocitá ve Velké Británii, kde vykoná první zálet v lednu 1989 pod imatrikulací G-BTDP. Nový vlastník,   Anthony Haig-Thomas, hangároval Avenger v North Wealdu na severu Londýna do roku 1994, až se dostal o tři roky později k novému vlastníkovi Charlesi Trachselovi ve Švýcasku, ktrerý letoun provozuje na letišti Martin Calme, pod značkou HB-RDG, doposud. Ve skutečnosti není mnoho leteckých akcí v Evropě, které navštívily v jejich historii oba tyto stroje. Letošní AP a letiště Pardubice se tak zařadí do „klubu“ těch, které toho dosáhnou.avenger_pardubiceZáběr Avengeru F-AZJA  v barvách britského Fleet Air Arm ve zbarvení z června 1944 na Aviatické pouti 1999

 avenger_1    Přehledně si připomeňme, že tento, na pohled zavalitý palubní torpédový letoun, postavila firma Grumman podle objednávky zadané americkým námořnictvem, jako náhradu za zastarávající stroje TBD-1 Devastator. Zálet prototypu jednomotorového středoplošníku celokovové konstrukce pro tříčlennou osádku, se uskutečnil v srpnu 1941, tedy krátce před napadením americké flotily v Pearl Harbour. Program záletů probíhal bez zjevných potíží a proto firma zahájila souběžnou výrobu. V lednu 1942 začal totiž letouny produkovat rovněž koncern General Motors pod označením TBM-1, zatímco výrobky fy. Grumman nesly označení TBF-1. K vlastní obraně sloužil pilotovi jeden pevný kulomet ráže 7,7 mm, za kabinou byla otočná střelecká věž, kde střelec ovládal kulomet o kalibru 12,7 mm. Pro obranu vespod sloužilo vykrojené stanoviště s dalším malorážovým kulometem. Pumovnice Avengeru pojmula letecké torpédo o hmotnosti 910 kg či odpovídající náklad pum.
      Foto v textu: Lehce nezdařené přistání TBF-1 torpédové letky VT-3, na palubě letadlové lodi USS Enterprise roku 1942, při cestě k Šalamounovým ostrovům, kde americké námořnictvo a jeho letecké síly efektivně osvědčily své odhodlání porazit fanatické Japonce. (US Navy)

      První bojové nasazení těchto strojů proběhlo během června 1942 při bitvě letadlových lodí u ostrova Midway. Z šesti letounů letky VT-8 , startujících z letadlové lodě USS Hornet, se z akce vrátil jediný, těžce poškozený. Nehledě na to se uvedený typ stal, ve své kategorii, záhy nejpoužívanějším u US Navy, zejména při útocích na hladinová plavidla a ponorky Japonců.

avenger_2      V letech 1943 – 44 probíhaly dodávky 395 letounů Avenger Mk. I – III pro letecké síly britského námořnictva (Fleet Air Arm), kde nesly původní pojmenování Tarpon. Letectvo Nového Zélandu (RNZAF) obdrželo z britské dodávky 32 letounů. Avengery se podílely na námořních operacích v Pacifiku až do konce války a podle potřeby procházely též úpravami pro širší bojové použití. Verzí TBM-1C se zvýšila palebná síla instalací dvou půlpalcových kulometů  v křídle, TBF-1C a 1E byly vybaveny protilodním radiolokátorem a další modifikace nesla v pumovnici výkonný reflektor k osvětlování ponorek za noci na hladině. V roce 1944 s objevil TBM-3 s výkonnějším motorem Wright R-2600-20 o 1900 k. Výzbroj se rozšířila o další pumy a neřízené rakety nesené pod křídlem. Foto:TBM-3 Avenger námořní letky VMTB-242 v březnu 1945 na dobytém ostrově Iwodžima připraven na vzlet k protiponorkové hlídce. (US Navy)

     Ještě dlouho po skončení 2. světové války se Avengery používaly v americkém, kanadském, francouzském nizozemském a britském námořním letectvu. Menší počet se objevil i v letectvu japonském. V USA i Kanadě se osvědčily v civilní službě, též jako vodní bombardéry při hašení lesních požárů.

Technické údaje:

Rozpětí: 16,55 m
Délka: 12,21 m
Max. rychlost: 435 km/h
Dostup: 7200 m
Pohonná jednotka: Dvouhvězdicový radiální vzduchem chlazený Wright-Cyclone R-2600-8 o výkonu 1250 kW (1700 k).

≫ Vytisknout