Aviatická pouť 2018
100 LET ČESKOSLOVENSKÉHO LETECTVA
Aviatická pouť 2018
Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2018

Slavná Dakota ze stavu BBMF dalším skvostem AP2011

            Dalším letounem, který představí Battle of Britain Memorial Flight vůbec poprvé v Čechách a nejen zde, je snad nejslavnější dopravní letoun všech dob, Douglas C-47, známá Dakota. Název Dakota vešel ve známost poté, co začaly být roku 1943 zaváděny tyto americké stroje u RAF a celosvětově se vžil. První jednotkou v Královském letectvu, vybavenou Dakotami Mk. I (C-47) a Mk. III (C-47A), se stala na jaře t.r. 24. squadrona v Hendonu.

Obr.: Dakota Mk. III od 267. squadrony se znakem Pegasa na přídi roku 1944, při zásobovacím letu nad Balkán.

Zde působil poměrně početný kádr čs. pilotů, navigátorů a radiotelegrafistů. U zámořského B flightu se tu Čechoslováci s Dakotami až do konce války podíleli na osobní dopravě i zásobování, létajíce na linkách do Středomoří, severní Afriky, až po Dálný východ.


dakota_1
Nezůstalo však pouze u toho. Naši letci v RAF se s tímto typem např. podíleli na přepravě raněných vojáků během invaze v Normandii a ještě do srpna 1945, plnili úkoly osobní dopravy podle grafikonu na spojích po Evropě (včetně linky do pražské Ruzyně) v rámci 24. a 147. squadrony. Nelze opomenout ani jejich zapojení do transatlantických letů s novými letouny dodávanými RAF či přidělení S/Ldr. Vladimíra Nedvěda k 31. a 194. Sqdn., který se s Dakotami účastnil vzdušného zásobování britských jednotek v Barmě.


Obr.: Smíšená čs. britská osádka Dakoty Mk. III 24. squadrony roku 1944 na letišti Maison Blanche v severní Africe. Zleva:  F/O J. F. Haffenden, F/Lt. J. Hubáček, F/O J. Hannah a F/O F. Altman

            Cesta stroje, který provozuje v současnosti BBMF začala v březnu 1942, kdy byl po opuštění výrobní linky, jako C-47A, předán americkému armádnímu letectvu USAAF. V září t.r. se stal předmětem dodávky kanadskému Královskému letectvu (RCAF), u něhož sloužil takřka 30 let. Pod číslem „661“ létal zprvu v Kanadě, avšak posléze byl přesunut k silám RCAF do Evropy. Zde byl používán k vojenské osobní dopravě až do roku 1971, kdy skončil v kategorii přebytečné techniky. Toho využil britský Královský letecký výzkumný ústav, Royal Aircraft Establishment (RAE) a letoun odkoupil. Z výzkumných úkolů, pro něž stroj RAE používalo, uveďme např. vypouštění nového typu sonických bójí k detekci ponorek, svrhávaných do moře skrze otvory vytvořené v trupu, nebo vypouštění rádiem řízených prostředků. Tato Dakota nosila zprvu na trupu a spodku křídla sériové číslo KG661, než se přišlo na skutečnost, že její předchůdkyně stejného „serialu“ se zřítila při startu  v prosinci 1944. Jelikož dva letouny identického číslování nebylo možné evidovat, dostal stroj aktuální číslo ZA947. Roku 1992 převzala výzkumné programy po RAE Defence Research Agency, která o služby Dakoty přestala mít zájem a tak byla opět k dispozici.

            Pod svá pomyslná křídla ji převzalo Velitelství útočného letectva RAF (Strike Command) a než se jeho zásluhou mohla ZA947 v březnu 1993 objevit ve stavu BBMF, prošla u společnosti Air Atlantique kompletní revizí. Od té chvíle se stala jakýmsi „tažným koněm“ této historické jednotky. Nejenže slouží k vystoupením sólovým i ve skupině se stíhačkami. Je též používána jako eskortní stroj pro techniky a náhradní díly. Jakožto letoun s konfigurací podvozku záďového typu, slouží k průběžným nácvikům vícemotorových pilotů BBMF nejen v přistávání na „ostruhu“, ale i k udržování celoroční rutiny, jednak pro daný typ, ale i pro Avro Lancaster.

dakota_3                             Stroj ZA947 ze stavu BBMF ve zbarvení 77. squadrony, v němž
                             byl používán v devadesátých létech. (M. Cvrkal)

            Do začátku devadesátých let nesl letoun kódové označení 77. Sqdn. (YS-DM/YS-H) na paměť jedné ze squadron RAF, které s Dakotami roku 1948 dopravovaly do Rusy zablokovaného Berlína, pro strádající obyvatele tolik potřebné potraviny a nezbytné suroviny. Po další úpravě roku 2004, kdy byl přebudován interiér trupu do původní výsadkové konfigurace, létal stroj v markingu 276 „Pegasus“ squadrony, což zvýrazňuje znak okřídleného koně po obou stranách přídě. Tato jednotka, operující při zásobování a výsadcích ze základen na Středním východě a Středomoří v letech 1943/44, se zapsala poměrně hluboko do historie polského domácího odboje. Její Dakoty konaly z italské základny Brindisi riskantní zpravodajské mise za úzké spolupráce s prozápadně orientovanou organizací Armija Krajowa. Díky polským odbojářům se mohla 25. 7. 1944 rozběhnout operace „Wildhorn III“, kdy z Brindisi vzlétla Dakota III (KG477) 276. Sqdn. s novozélandským kapitánem F/Lt. Cullifordem a II. pilotem, Polákem, F/O Szrajerem. Asi 250 km jižně od Varšavy, na ploše zvané „Motýl“, osádka dosedla a po naložení velmi důležitého nákladu i přes obtíže úspěšně odlétla zpět na základnu. O čtyři dni později již byly části Hitlerovy tajné zbraně z havarované rakety V-2, v Londýně.

 dc3

Dakota ve zbarvení 276. squadrony, jak létala v letech 2004 až 2011

        Během zimy 2010/11 podstoupil stroj sériového čísla ZA947 rozsáhlou údržbu u Eastern Airways na letišti v Humberside. Počínaje touto sezonou bude letoun k vidění v barvách 233. peruti jako  invazní Dakota III, FZ692, ‘5T-UK’, a jménem ‘Kwicherbichen’. Na Aviatické pouti se tedy objeví ve zcela novém kabátě (foto dole)

coningsby_120411pa_013sml

≫ Vytisknout