Aviatická pouť 2018
Aviatická pouť 2018
Header slide Header slide Header slide Header slide
Zbývá do začátku Aviatické pouťi 2018

Hurricane na AP 2011

          F/Lt. Karel Kuttelwascher DFC & Bar dosáhl největšího věhlasu u 1. peruti RAF, kde sedlal  stroj Hawker Hurricane s trupovým označením JX-E. Vnímáme jako velikou poctu našemu rodákovi i všem Československým odbojářům tu skutečnost, že jeden z Hurricanů, provozovaných dnes v Battle  of Britain Memory Flight, nese zbarvení práve Kuttelwascherova osobního stroje. Pojďme si tedy letoun sériového čísla PZ865 ve stručnosti představit.

          Jde o skutečně poslední vyrobený Hurricane verze Mk. IIC, který na výrobní lince fy. Hawker v Langley završil produkci tohoto typu, jež dosáhla 14 533 kusů letounů všech verzí. Jeho zálet proběhl 22. července 1944, avšak neputoval dále do lůna RAF. Podnik tento stroj odkoupil od Ministerstva letectví a ponechal si jej pro vlastní potřebu.

pz865

Začátek kariéry posledního vyrobeného  Hurricanu PZ865 v Langley v létě 1944. Stroj je vyzdoben transparentem popisujícím místa bojového nasazení typu od roku 1939.

Na pravé straně za kabinou se objevil nápis „The Last of the Many“ (Poslední z mnoha). Po skončení války obdržel civilní registraci G-AMAU, nový modrý kabát a účastnil se řady leteckých akcí i závodů. Firma Hawker měla PZ865 umístěn ve vlastním muzeu a poskytla jej v průběhu padesátých let k natáčení filmů jako „Hawks in the Sun“ či „Angels One Five“. Po generální revizi je letoun roku 1960 uveden do původního zbarvení. O osm let později je realizováno slavné filmové dílo „Battle of Britain“, při jehož natáčení nesmí „The Last of the Many“ chybět. Při této i jiných příležitostech usedal do jeho kabiny zalétávač Hawker Siddeley, Bill Bedford. Změnu v životopisu posledního vyrobeného a dodnes nejdéle provozovaného Hurricanu, zamenal březen 1972. Firma stroj totiž věnovala, tehdy ještě Memorial flightu RAF se sídlem v Coltishallu.

dt-a

Krátce poté se objevuje v novém barevném schématu s kódy DT-A a řadou vítězných swastik pod kabinou, představujíc stroj S/Ldr Stanforda-Tucka, velitele 257. squadrony, která sídlila počátkem roku 1941 právě v Coltishallu.


Vlevo: stroj v barvách 257. Sqdn. roku 1973, již v držení Memorial flightu RAF


pz865_rf-u             PZ865 RF-U)   Hurricane PZ865 BBMF roku 1990 ve zbarvení českého esa z bitvy
             o Británii, Sgt. J. Františka.

        V průběhu desetiletí se barevné úpravy letounu měnily. V řadách BBMF nesl např. při oslavách 50. výročí „bitvy“, barvy 303(polské) Sqdn. a jejího českého esa Sgt. Josefa Františka. Netrvalo ani pět let a Hurricane PZ865 se objevil v aktuální podobě markingu, který je vyjádřením pocty, nejen nejúspěšnějšímu stíhači z Čech, ale dalo by se říci, že symbolicky i všem těm mladým čs. stíhačům, kteří po boku RAF bojovali a umírali za svoji porobenou vlast.


jx-e

         Letoun v současné barevné podobě, jako JX-E „Night Reaper“ (Noční žnec), F/Lt. K. Kuttelwaschera.

        
Momentálně na stroji probíhá větší revize, v rámci které dojde také ke změně kamufláže. Pro sezónu 2011 a dále bude letoun provozován v barvách 34. Sqdn. bojující v Indii a Barmě proti Japoncům.

       
  Na Aviatické pouti se proto s největší pravděpodobností objeví druhý stroj ze stavu BBMF, Hurricane Mk. IIC LF363 (YB-W), v barvách 17. peruti (obrázek dole). U této jednotky v Bitvě o Británii bojovalo také několik Čechoslováků  včetně Františka Fajtla, který zde zaznamenal podílové sestřely.
        Tento příspěvek byl aktualizován, čtěte zde

yb-w

Autor: Zdeněk Hurt
Foto: archiv autora a BBMF

≫ Vytisknout